تبلیغات
یار سیصدو سیزدهم - گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین على كورانى
یار سیصدو سیزدهم
این وبلاگ از این پس فقط پنج شنبه و جمعه به روز می شود
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین على كورانى
موضوع: پرسش و پاسخ درباره عصر ظهور و حكومت جهانى حضرت مهدى(ع)


در تاریخ 83/7/23
نشریه موعود47
WWW.MOUOOD.ORG


در خواندن این مطلب كوتاهی نكنید .پاسخ بسیاری از سئوالات خود را می توانید بیابید.
  • حكومت جهانى حضرت چه هنگام محقق مى‌‌شود؟
ما از این‌‌كه درباره تحقق زمان ظهور به‌‌طور قطع سخن بگوییم نهى شده‌‌ایم ولى در نزد شیعه علاماتى براى ظهور است كه پیامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) آنها را ذكر كرده‌‌اند، آنطور كه ما فهمیدیم این علامات نزدیك هستند، و الان ما در عصر ظهور هستیم اما تعیین وقت ظهور ممكن نیست.

منظورم توقیت نیست، منظورم این است كه در چه برهه‌‌اى از تاریخ و در چه شرایطى خاص ظهور انجام مى‌‌گیرد.

  • منظورتان حوادث و اتفاقات سال ظهور است؟

بله، دقیقاً.
جریانات زیادى به وقوع مى‌‌پیوندد، من معتقدم، تمركز سیاست جهانى در عراق مسئله مهمى است، عصر ما با هر عصرى فرق مى‌‌كند؛ چرا كه انقلاب ایران پرونده شیعه در جهان امروزى را باز كرده و نشان داده است كه در سیاست جهانى چیز جدیدى است، حوادث و اتفاقاتى كه در این عصر افتاده است نزد شیعه از علامات ظهور است. از ماه رجب تا محرم حوادثى پیش مى‌‌آید (6 ماه قبل از ظهور) ما روایاتى هم در این زمینه داریم، كه مثلاً در رجب یمانى و سفیانى مى‌‌آید یا اینكه خداوند متعال در یك شب امرش را ظاهر مى‌‌كند و همچنین داریم كه ایشان در هشت ماه به‌‌طور خیلى سریع، بر مناطق اسلامى جهان تسلط مى‌‌یابد، و همچنین از عقاید شیعه است كه اتفاقاتى مى‌‌افتد كه شهرها و حكومتهاى اسلامى طى آن حوادث به بن‌‌بست مى‌‌رسند، این بن‌‌بست و گره فقط به دست حضرت(ع) باز مى‌‌شود، پس حوادثى كه منجر به ظهور حضرت مى‌‌شوند زیاد هستند مثلاً در تفاسیر ذیل آیه »سنریهم آیاتنا فى آفاق و فى‌‌انفسهم« آمده است كه ممكن است منظور از »آیاتنا فى آفاق« علاماتى مختلف مثل باد و... باشد، همچنین در شهرها حكامى وجود دارند كه از اطاعت حضرت سرباز مى‌‌زنند.

  • ویژگیها و خصائص حكومت جهانى حضرت چیست؟
البته محدود كردن ویژگیها و خصائص حكومت حضرت سخت است اما آنچه كه هست این است كه همه چیز جدید است، همه حكومت حضرت جدید است، من معتقدم كه حكومت، دنیا، زندگى، شناخت، و نظام، همه چیز جدید است، همه حكومت حضرت جدید است، ما به هیچ عنوان نمى‌‌توانیم حكومت حضرت را با آن چیزى كه الان از حكومتها مى‌‌دانیم مقایسه كنیم و حتى نمى‌‌توانیم حكومت حضرت را توصیف كنیم. براى مثال: قوانین، وزارت داخلى، وزارت خارجى، آزادى، همه اینها در حكومت حضرت به‌‌طور دیگرى هستند. مثلاً وضع اقتصادى كاملاً فرق مى‌‌كند، تعاملات، فهم مردم، شناختشان، همه اینها، همه این‌‌ها جدیدند.

  • اگر بخواهیم مصداقى بحث كنیم، مثلاً ویژگیهاى اقتصادى زندگى در آن دوران را بفرمائید؟
ما نمى‌‌توانیم اقتصاد الان را با اقتصاد حكومت حضرت مقایسه كنیم، ببینید، مثلاً داریم كه در آن زمان زمین هر چه دارد بیرون مى‌‌ریزد، طلاها و گنجها از زمین خارج مى‌‌شوند دیگر در زمین نباتاتى وجود ندارد، وضع اقتصادى، علمى، رفت و آمد در زیرزمین و در آسمانها همه چیز جدید است. مثلاً داریم كه در راه بین عراق و حجاز رودها و سرسبزیهایى است ولى الان صحراست، من از عراق به حجاز رفتم با یك ماشین، 7 روز طول كشید، سه روزش را فقط تیمم مى‌‌كردیم براى نماز، چگونه نهرها و سبزه‌‌هایى وجود خواهد داشت؟ همه چیز عوض مى‌‌شود، همه چیز.

  • دوران قبل از ظهور علائم چگونه است؟
دقیقاً مثل الان. ان‌‌شاءاللَّه، گفتم، مسلمانها به یك راه بسته مى‌‌رسند، نظامهاى جهانى همه‌‌شان شفاف مى‌‌شوند، زمین پر از ظلم و جور مى‌‌شود حتى ظلم و ستم آمریكا را در خانه‌‌هایمان حس مى‌‌كنیم. مردم از دین فرار مى‌‌كنند و در اینجاست كه یك توجه عمیقى به دین مى‌‌شود و مردم پیوسته نام حضرت را مى‌‌برند و نام او را به نیكى یاد مى‌‌كنند.

  • چطور در آن فضاى كه همه‌‌اش ظلم و فساد و جور است ما مى‌‌توانیم یك فضاى جدید ببینیم؟
البته، انحراف هست اما در یك زمانى مردم ناجى و نجات را مى‌‌خواهند، اینهایى كه دین دارند خواستار نجات مى‌‌شوند البته كمند، ولیكن مردم نظامها و افكار موجود را طرد مى‌‌كنند نظام سرمایه‌‌دارى، كمونیست، دموكراسى و... و از چیز جدیدى آگاه مى‌‌شوند و...

  • وقتى حكومت حضرت به پا مى‌‌شود چه كسانى متنعم و بهره‌‌مند مى‌‌شوند؟ شیعیان، مسلمانها، موجودات؟
شیعیان، حاكمان در روى زمین مى‌‌شوند، اما كدام شیعه؟ خیلى از شیعه‌‌ها مخالف حضرت مى‌‌شوند، و خیلى از غربیها با امامند، و با او همراهند، پس اینجا ما یك تغییرى در حركت شیعه داریم، اما كسانى كه شیعه هستند كه در ماههاى اول دور ایشان جمع مى‌‌شوند، اینها همان حاكمان جهان هستند، تبعاً 313 نفر هستند، اینها كسانى هستند كه خداوند آنها را از اقصى نقاط دنیا انتخاب مى‌‌كند.

  • این 313 نفر را آیا مى‌‌شود در روایات پیدا كرد كه چه كسانى هستند؟
از اقصى نقاط دنیا هستند، روایاتى كه مى‌‌گویند از تهران 5 نفر، از گیلان 5 نفر، از بحرین فلان مقدار و... اصلاً سند ندارند. روایاتى هم كه شهرهاى اینها را مشخص مى‌‌كند اصل نیستند. حتى براى یكى از علماى شیعه این چیزها ثابت نشده است، و نص روایى قطعى كه ما داریم این است كه خداوند آنها را جمع مى‌‌كند در یك شب از اطراف دنیا.

  • آیا این 313 نفر خصوصیتهاى خاصى دارند؟
زبان امام را مى‌‌فهمند، او را مى‌‌شناسند، و به او اعتقاد دارند، و فدایى او هستند، درجه اخلاصشان بسیار بالاست.

  • آیا مى‌‌شود الان كسى در مسیرى قدم بردارد كه احتمال بدهد شاید یكى از صحابه امام باشد؟
بله، ممكن است، لكن كسى جز خدا آنها را نمى‌‌شناسد، چون خداوند آنها را انتخاب كرده است براى حضرت مهدى(ع)، اصحاب حضرت مثل انبیاء هستند كه خداوند آنها را انتخاب مى‌‌كند و تا آن روز كسى آنها را نمى‌‌شناسد، به یك شب در مكه جمع مى‌‌شوند.

  • مدت حكومت حضرت چقدر است؟
در یك روایتى كه از منابع سنى است آمده است كه ایشان 7 سال حكومت مى‌‌كنند. بعدش هم كشته مى‌‌شند و بعدش قحطانى ظهور مى‌‌كند. البته این روایت سندى ندارد. شاید اصلش این باشد كه صلح با روم 7 سال ادامه پیدا مى‌‌كند. حضرت مسیح(ع) بین حضرت و روم واسطه مى‌‌شوند، رومیها 7 سال به صلح پایبندند، ولى بعد از 7 سال آن را نقض مى‌‌كنند.
نزد ما علماى شیعه حكومت حضرت بسیار طول مى‌‌كشد نمى‌‌شود قبول كرد كه ایشان 7 سال فقط حكومت مى‌‌كنند، آنچه كه مهم است این است كه حكومت حضرت صدها سال طول مى‌‌كشد و بعدش در عالم وضع دیگرى به‌‌وجود مى‌‌آید.

  • بعد از حكومت حضرت چه اتفاقاتى مى‌‌افتد؟
روایاتى صحیح وجود دارد مبنى بر رجعت امام حسین(ع) و همچنین پیامبر اكرم(ص) و امیر مؤمنان حضرت على(ع).

  • روایاتى كه مى‌‌گوید 12 امام برمى‌‌گردند؟
نه، ما اعتقاد نداریم كه همه‌‌شان برمى‌‌گردند.

  • یعنى فقط امام حسین(ع) برمى‌‌گردند؟
امام حسین(ع) اولین كسى است كه برمى‌‌گردند، بعد پیامبر، بعد امیر مؤمنان و بعد برخى از مردم، چه خوب و چه بد برمى‌‌گردند.

  • در روایت داریم وقتى كه حكومت حضرت مى‌‌آید اول جنگ را داریم بعد صلح را؟ درسته؟ بعد از صلح مدتى حكومت مى‌‌كنند بعد از این مدت رجعت انجام مى‌‌شود؟
حتماً.

  • اول رجعت بعد از آن یك جنگ دیگرى داریم؟
نه. نزد ما محاكمه است نه جنگ، فقط در زمان حضرت، جنگ دجال را داریم، در اول، 8 ماه اسلام جهان را مى‌‌گیرد، سپس حضرت مسیح ظهور مى‌‌كند و صلحى بین او و بین مردم برقرار مى‌‌شود، صلح 7 سال طول مى‌‌كشد، بعد جنگى پیش مى‌‌آید، جنگ با روم پیش مى‌‌آید، بعد تمام عالم را مى‌‌گیرد و بعدش دجال ظهور مى‌‌كند و بعد از دجال دیگر به عقیده ما جنگى وجود ندارد.

  • چقدر در منابع شیعى راجع به دجال روایت داریم؟
ما معتقدیم كه دجال بعد از ظهور حضرت پیدایش مى‌‌شود، و سنى‌‌ها برخى‌‌شان معتقدند قبل از ظهور و برخى مى‌‌گویند با حضرت مى‌‌آید.
اهل سنت خیلى دجال را بزرگ كرده‌‌اند و از آن اسطوره‌‌اى ساخته‌‌اند، در شیعه اینطور نیست دجال یك شخصیتى حقیقى است كه یهودى است و پیروان او ناصبى هستند.

  • ویژگیهاى دجال چیست؟
در آن زمان علم تغییر پیدا مى‌‌كند و رشد پیدا مى‌‌كند. او از گوناگونى علمها استفاده مى‌‌كند و همچنین از شعبده و سحر و حركتى ضد امام را آغاز مى‌‌كند.

  • آیا مى‌‌شود از ویژگیهایى كه در منابع اهل سنت در مورد دجال داریم بفرمائید؟
سعى مى‌‌كنند كه او را با آمریكا و اسرائیل تطبیق دهند، اما شیعه این را قبول ندارد، دجال بعد از امام است نه قبل از آن. در میان اهل سنت نظر واحدى وجود ندارد، بعضى‌‌ها مى‌‌گویند كه دجال وجود دارد، و الان در مصر است اسمش هم عبداللَّه بن ساعد است.

خصوصیات ظاهرى‌‌اى كه مى‌‌گویند مثلاً فاصله چشمها و... آیا صحیح است.
نه صحیح نیست. مى‌‌گویند دجال قدرتهایى دارد كه زنده مى‌‌كند و مى‌‌میراند. خیر، اینها صحیح نیستند.

  • فاصله رجعت تا قیامت چقدر است؟
خدا مى‌‌داند.

  • آیا فاصله‌‌اى هست یا نه؟
البته بله. فاصله زیادى هست. مراحلى طولانى وجود دارد، بعضى‌‌ها هم فكر مى‌‌كنند حضرت مهدى قیام مى‌‌كنند و قیامش منتهى به قیامت مى‌‌شود این تصور بسیار ساده‌‌اى است.

  • در تمام این مدت امام و حجتى داریم؟
لاتخل الارض من حجة الا اربعین یوماً قبل القیامه.

  • پس آن 40 روز چه مى‌‌شود؟
نمى‌‌دانم، این 40 روز خداوند اهل زمین را ترك مى‌‌كند. این روایت اگر صحیح باشد، نوعى امتحان است.

  • نحوه مرگ یا شهادت حضرت مهدى(ع) چگونه است؟ یا اینكه مى‌‌گویند پس از شهادت حضرت تا قیامت امام حسین(ع) زنده‌‌اند؟
چنین چیزى نداریم، ما معتقدیم حكومت ایشان آن‌‌قدر طول مى‌‌كشد تا اینكه از پیرى ابروهایشان به پائین میل مى‌‌كند، طبیعى است كه مى‌‌میرند.
روایتى نزد شیعه كه ایشان كشته مى‌‌شوند وجود ندارد، من روایتى به هیچ عنوان پیدا نكردم از اهل بیت كه ایشان كشته مى‌‌شوند، اینجور روایات یا روایات مرسله هستند یا اینكه سندى ندارند و یا اینكه از مصادر اهل سنت هستند. ممكنه ایشان به‌‌طور طبیعى بمیرند، و اما آن حدیثى كه مى‌‌فرماید »امامها یا شهید شدند یا مسموم« ممكنه بگوئیم، امام از این حدیث مستثنى هستند، ما نمى‌‌توانیم حكم كنیم كه ایشان كشته مى‌‌شوند، نصى بر این روایت نداریم.

ادله‌‌اى را كه براى اثبات طول عمر حضرت مى‌‌آورند این است كه حضرت به علم صحت نفس واقفند كه چطور مى‌‌شود این بدن سالم بماند آیا این صحیح است.
بله. البته مسأله حضرت ماوراء این مسأله است. براى خداوند خیلى آسان است كه عمر كسى را طولانى كند.

  • پس چطور ایشان مى‌‌میرند؟
به‌‌طور طبیعى. روایتى است كه مى‌‌گوید خداوند به عزرائیل مى‌‌گوید آیا كسى باقى مانده است، عزرائیل مى‌‌گوید، خیر، جز خودم، خداوند به عزرائیل مى‌‌گوید: بمیر، پس او مى‌‌میرد.

  • مشهور است كه یك زن یهودیه حضرت را شهید مى‌‌كنند آیا این صحیح است؟
نداریم، اصلاً پیدایش نكردیم. اصلاً چنین روایتى وجود ندارد، در منابع شیعى ما چنین روایتى وجود ندارد، چه بسا مردم از منابع سنى این روایت را گرفته باشند، اگر هم سندى این روایت داشته باشد ما به آن نرسیده‌‌ایم، این هم ممكن است.

  • آیا حضرت خضر هم در آن زمان هستند؟
بله. خضر كسى است كه علم لدنى دارد. ایشان دستشان باز است، او حق وتو دارد مى‌‌تواند بگوید فلانى اجازه ازدواج با فلانى را ندارد، فلانى در تهران سكونت نكند و...

  • حضرت خضر تا چه موقعى زنده هستند؟
یك روایتى داریم كه مى‌‌گوید تا قیامت باقى خواهند ماند.

  • یعنى بعد از حضرت هم زنده‌‌اند؟
بله.

  • آیا ما مجموعه روایاتى داریم كه بگوید با چه كیفیتى حضرت جامعه را اداره مى‌‌كند؟
بله. 313 نفر در جهان تقسیم مى‌‌شوند. به 313 منطقه و آنجا را اداره مى‌‌كنند. و هر یك از این اشخاص منطقه‌‌اى را اداره مى‌‌كنند و تمام این حاكمان دائماً تسلیم امر امام زمان هستند.

  • آیا اصول و قوانین مشخصى در روایات آمده است؟
ممكن است حضرت براى آنها قانونهایى بنویسند و سپس بگویند. هر هنگام كه در مسئله‌‌اى شك كردید پس به كف دستتان نگاه كنید. به وسیله یك معجزه‌‌اى آن قانون و مسئله را خواهید فهمید.

  • این نظامى كه حضرت بپا مى‌‌كنند آیا ادامه این وضعیتى است كه الان داریم، یا اینكه یك فضاى كاملاً جدیدى است؟
بله. یك فضاى جدیدى است. نظام زندگى جدید است. الان علمى كه در نزد ماست 2 علم است. 25 علم دیگر به آن اضافه مى‌‌شود، در واقع یك تحول واقعى است.

  • آیا ممكن است فضاى شهرى و نظام شهرى كاملاً عوض شود.
همه آنها تغییر مى‌‌كند، الان تهران بعد از 50 سال فرق كرده است و در زمان حضرت باز هم فرق مى‌‌كند. اصلاً مفهوم شهر، مفهوم دولت، راههاى مختلف همه فرق خواهند كرد.

  • در نشانه‌‌هاى ظهور افرادى مثل سید حسنى، سید خراسانى و... داریم، نظر شما چیست؟
چه كسى این‌‌ها را گفته است، شما این‌‌ها را بزرگ كرده‌‌اید، سید حسنى، سید خراسانى، سید حسینى، سید موسوى از كجا آوردید اینها را، در روایات اساسى و اصلى ما چند نفر آمده است: 1. خراسانى؛ 2. یمانى؛ 3. سفیانى و همچنین شخصیاتى همچون نفس زكیه.

  • الان یك سرى از افراد خاصى را تطبیق مى‌‌كنند؟
ممكن نیست. مى‌‌گوئیم ان‌‌شاءاللَّه. آرزو مى‌‌كنیم این‌‌طورى باشد.

  • بعضى‌‌ها قائل هستند كه الان سفیانى زنده است؟
من این را از 40 سال پیش دارم مى‌‌شنوم، مى‌‌گویند او در یك سپاه سورى است. شیخ بهلول رفت به سوریه و شخصى را در میان سپاه دید و گفت صورت او مثل صورت سفیانى است. البته این خبر دقیقى نیست. صحیح نیست.

از نشانه‌‌هاى ظهور آیا چیزى داریم كه بگوئیم كه الان دقیقاً مصداقش این است و اتفاق افتاده است.
بله. حوادث عراق قطعى است. انقلاب عراق قطعى است. و اتصال عالم به بعضى دیگرش.

  • درباره حوادث اخیر عراق نظرتان چیست؟
آنچه كه در عراق گذشت، كل قضیه عراق علامت است.

  • روایاتى خاطرتان هست كه بعضى از حوادثى كه اخیراً اتفاق افتاده است بشود گفت كه علامات ظهور هستند؟
در روایتى، شیخ صبانى هست كه اهل عراق او را مى‌‌كشند وقتى كه سفیانى خروج مى‌‌كند و شیخ صبانى همان صدام است و بعضى مى‌‌گویند مكانش در تكریت است و در دمشق به قتل مى‌‌رسد. احتمال مى‌‌دهیم صدام باشد.

  • آیا در مجموعه روایات صحبتى از آمریكا هم هست.
بله. روم با حیله‌‌اى در عراق حاضر مى‌‌شود. روم همان آمریكاست. روم طرف مقابل جنگ با حضرت مهدى(ع) است.



نوع مطلب : پرسش و پاسخ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:11 ق.ظ
I simply could not leave your site prior to suggesting that I really enjoyed the standard information an individual supply in your visitors?
Is gonna be again regularly to inspect new posts
سه شنبه 14 شهریور 1396 07:27 ب.ظ
I was curious if you ever thought of changing the structure of your blog?

Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.

Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.

Maybe you could space it out better?
یکشنبه 4 تیر 1396 11:09 ب.ظ
We're a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your web site offered us with helpful information to work on. You have performed an impressive activity and our
whole group shall be thankful to you.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 02:09 ق.ظ
When some one searches for his required thing, therefore he/she needs to be available
that in detail, therefore that thing is maintained over here.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 09:28 ب.ظ
This is the right webpage for anybody who really wants to find
out about this topic. You know so much its almost hard
to argue with you (not that I really would want to…HaHa).

You certainly put a brand new spin on a subject that has been written about for
ages. Wonderful stuff, just excellent!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : --------- ------------
نظرسنجی
چرا در جامعه غفلت از امام عصر، علیه السلام وجود دارد؟











چرا در جامعه غفلت از امام عصر، علیه السلام وجود دارد؟











جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :